vko 36 | Tiistai 7.9.2010.

Tiuhtis-villikset / ohje

Keskustelunvaihtoa innokkaiden puikkojenheiluttajien välillä

Re: Tiuhtis-villikset / ohje

ViestiKirjoittaja Elodia » Ke Tammi 20, 2010 14:22

Oon edelliset siis tehnyt tolla L-koon ohjeella, mut tarkotin et ne on M-kokoset :) Laskeskelin nyt tossa niiden silmukoita ja päätin, et teen ihan 8 silmukkaa isommat ku ohjeen L-kokoset.

Ite oon kans muokkaillut ohjetta omiin tarpeisiin sopivaksi, teen joustinneuleen vähemmillä silmukoilla (en tosin kovin paljon vähemmillä) ja lisättyjen kerroksien välissä lisään silmukoita sivuille, koska ekat tiuhtikset (ihan ohjeen mukaan tehtynä) oli liian timmit lantion kohdalta.

Kiitoksia vastauksista :)
Elodia -82, ukko -81 & pikku-Ee 09/08
Elodia
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Sirpa76 » Su Tammi 24, 2010 15:02

Mua oikeeestaan naurattaa ku mää en ymmärrä tosta ohjeesta muutamia seikkoja.... niinkään helppoja asioita kun keskietu ja keskitaka :D mistä ne katotaan ja millä ne merkit oottelaittaneet??? Mua niiin kaivelee ku en ymmärrä tehä tänohjeen mukaan ja ton ohjeen mukaan tehdyt villikset on ihania että miekii haluan oppia! :roll: :lol:
Sirpa76
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Elodia » Su Tammi 24, 2010 20:33

Keskitaka on se, mistä oot alkanu kutomaan, eli kohta johon jää se lanka jolla on silmukat luotu. Ja keskietu on sitten vastapäätä, eli lasket kohdan. Merkkaamista varten on ihan silmukkamerkkejä, mutta itse käytän hakaneuloja.
Elodia
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Scoolina » Su Tammi 24, 2010 21:22

Keskietu- ja -takakohdan (ja sivut) merkkaan aina lyhyillä langanpätkillä (~10cm, jotain muuta kuin millä kudon, mielellään ihan eri väristä). Langanpätkä poikittain oikeaan kohtaan, sitten "kuljettelen" lankaa mukana työn edetessä, eli muutaman kierroksen välein lanka siirtyy työn eteen, sitten taakse, sitten eteen, jne. Koen helpommaksi tehdä näin kun näen välittömästi missä merkattu kohta on, ettei tarvitse silmukkajonoja tihrustaa pitkältä matkalta.

Ja se silmukoimisohje oli täyttä hepreaa itsellekin! Kannattaa kuitenkin etsiä netistä se kitchener´s stitch video, ehdottomasti vaivan väärti. Tulee mahdottoman hieno haarasauma. Ja kun videon oli pariin otteeseen katsonut niin avot - jo aukeni ohjekin. Siinä lukee juuri mitä pitää tehdä :wink:
minä ja mies -82, Prinsessa 06/09
Scoolina
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Elodia » Ma Tammi 25, 2010 00:49

^joo se silmukoimisohje on kyllä hankalan näköinen. Mutta eka kerralla vaan tein juuri kuten siinä sanotaan. Totuuden nimissä on kerrottava, että ensimmäisellä kerralla kiristin lankaa liikaa, joten haara ei näyttänyt hyvältä, purin siis sen ja yritin uudestaan löysemmin. Sitten onnistui. Kannattaa seurata vaan ohjetta :) En ollut noita lisättyjä kerroksiakaan ennen tehnyt, mutta hyvin tässä ohjeessa on selitetty miten tehdä. Edelleenkään en saa toista puolta siistiksi, mutta korjailen kohtaa päättelylangalla. Ja jossain kohtaa ohjeessa oli mielestäni virhe silmukkamerkkien asettamisessa (taisi olla kun siirrytään kutomaan lahkeita), onko muut huomannut? Vai käsitinkö sen vaan väärin? Kannattaa kuitenkin olla tarkkana siinä. Onneksi huomasin sen silloin heti, enkä alkanut kutomaan väärin. Katsonpa kun siihen kohtaan pääsen. Olen samaa asiaa kyllä kommentoinut muistaakseni jo aiemminkin.
Elodia
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Elodia » La Helmi 06, 2010 01:03

Tällä kertaa sain korotetut kerrokset tehtyä melkoisen siististi, jee!

Pääsin myös tuohon lahjekohtaan, ja nyt kyllä meni silmukkamerkit ihan ohjeen mukaan, että kai mulla on ollut joku vialla aiemmin... Sorry siis sekoittamisesta...
Elodia
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja MiVeWeRo » Ti Maalis 09, 2010 16:23

Kaunis kiitos ohjeesta :D

Nyt yhdet tehty onnistuneesti, en niin itse välitä tehdä mitään keskietu ja taka merkkejä, joten haaran tein kaavalla.

Luulen että tämä seuraava vaippa menee jo ilman kaavaa, piti vaan vähän havainnolistaa itselle taas.

Toinen minkä tein ku tykkään tehdä nopeesti ja en jaksanut mitään neuloja sun muita ruveta etsiin niin tein haaran kolmen puikon päättelyllä.
Äiti kera kolmen lapsen
MiVeWeRo
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Poona » Ke Maalis 10, 2010 12:39

Kiitos ohjeesta!
Täällä yhdet Tiuhtis-villikset hieman muokattuna:
http://www.siksaksis.blogspot.com/

Lantion kohdalle täytyy lisätä vähän silmukoita luulen seuraaviin pöksyihin.
Poona
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja unikuu » Ke Maalis 17, 2010 01:23

himputti. tein melkein toisen lahkeen valmiiksi ja rupesin kattelemaan että onpa kyllä niukat housut. M koko loftilla ja puikot 3,5 ja 4,5. mullon sen verran tiivis käsiala että oli pakko purkaa ja aloittaa L koolla..
Vaimo, Mies, kestotettu poika 11/06 sekä kestoilijatyttö 08/09
Käyttäjän avatar
unikuu
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Tinklebell » Ma Maalis 29, 2010 20:33

Kiitos kivasta ohjeesta! Neuloin lyhytlahkeisen nb-koon Pirtin hahtuvalla, muutin hieman silmukkamääriä pienemmäksi ja malli on tosi kiva. Mulla oli vain aivan liian pienet puikot, en tiedä mikä koko, ehkä 3,5, kun en malttanut odottaa että pääsen hankkimaan oikean kokoisia puikkoja. Tuli tooosi tiukkaa jälkeä, mutta ehkä ne on sitten kans pitävät... :?. En pääse koittamaan noita ennen elokuuta tosin, pitkä odotus vielä edessä.

Silmukointi ei mulla onnistunut sitten millään ennen kuin löysin kuvallisen ohjeen käspaikasta, http://www.kaspaikka.fi/neulonta/teknii ... aumat.html mutta se ei ole sun vika vaan jotenkin mun silmät pomppi ohjeessa niin etten vain tajunnut kaikkia askelia.

Hienot pökät tuli vaikka kuvaa ei nyt olekaan.
Kestovaippailua vuodesta 2004: Pojat 03/2004 ja 09/2005, sekä Prinsessa 8/2010
Tinklebell
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja unikuu » Ke Maalis 31, 2010 08:11

tein L koossa kun mullon sen verta tiukka käsiala ja tuli sopivat muuten M koon vaippoja käyttävälle.Jätin yhden pyllypuolen levennyksen pois ja lyhensin vähän. myös haarakiila on vähän kapeampi. jalansuihin laitoin resoria.
nää on suoraan puikoilta..

http://kuvaton.com/k/tny.jpg

http://kuvaton.com/k/tDD.jpg
seuraaviin tosiaan siirrän sen pois jättämäni pyllylevennyksen ylöspäin heti resoreiden alle..
Käyttäjän avatar
unikuu
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja talvis » Ti Touko 25, 2010 19:28

Onko kellään kokemusta ohjeesta, kun lankana Novitan Luxus Stone?

Olen vasta alussa, vyötärön kohdalla. Minulla on suhteellisen napakka käsiala, mutta ei mikään liian piukka. Aloitin neulomaan puikoilla 4, näytti neulos niin väljältä että siirryin puikkoihin 3,5. Nyt kumminkin mietityttää, että tuleeko housuista pitävät ko. puikkokoolla?

Jos kumminkin laittaisin hahtuvaa peppuosaan... Vähän epäilen tuollaista teollista lankaa, ja kun ei ainakaan täällä tunnu ihmisillä olevan pahemmin käyttökokemuksia??
Enempi vähempi täyskestoileva tytöntyllerö 6/09 kera tsi-hörhöäidin -88 ja pikkuhiljaa lämmenneen isukin -85
talvis
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja talvis » Ke Touko 26, 2010 20:14

No niin, omalle höpinälle jatkoa.

Jumituin ohjeessa noihin lisäyskerroksiin. :( hiffasin kyllä miten tehdään, mut näytti suttuselta... Mikä idea tolla silmukan juuren kiertämisellä? Mun tekemänä neulos näytti ihan samalta mutta kiertävä lanka näkyi vaan "suttuna"... Sitten tuli vielä reiät sivuihin, ja olis pitäny nostella silmukoita ja taas kaventaa et ne ois saanu paikattua. Höh =( purin resoriin saakka ja nyt mietin, miten jatkaa...

Ehkä ratkaisu vois olla hahtuva tai huopanen? Valkoinen stone ehkä näyttää neuloksen pinnan liiankin selvästi, "karvasempi" lanka vois kätkeä noi sutut.. Vai teenkö jotain väärin? Vinkkejä, kuvia?
Enempi vähempi täyskestoileva tytöntyllerö 6/09 kera tsi-hörhöäidin -88 ja pikkuhiljaa lämmenneen isukin -85
talvis
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja unikuu » To Touko 27, 2010 06:54

täällä on muita tapoja tehdä tuo lisäkerroksen kääntö:

viewtopic.php?f=20&t=111225

muoks.

vai tarkoititko vasta tuota kiristysnarun reikien tekoa?
Käyttäjän avatar
unikuu
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja talvis » To Touko 27, 2010 19:01

Tarkoitin sitä myöhemmin tulevaa silmukan juuren kiertämistä, sileässä neuleessa. Nyörin paikan teko onnistui. Pitää katsoa linkkisi, kiitos!
talvis
Taapero
Taapero

EdellinenSeuraava

Paluu TSI-villavaippahousut