vko 36 | Tiistai 7.9.2010.

Tiuhtis-villikset / ohje

Keskustelunvaihtoa innokkaiden puikkojenheiluttajien välillä

ViestiKirjoittaja catjuska » Ke Joulu 31, 2008 07:07

Mä olen tehnyt nyt kahdet pöksyt tällä ohjeella novitan huopasesta. Toiset on koko NB ja toiset S. Nää on ekat villikset mitä oon koskaan tehny. Muutamaan otteeseen sain purkaa, ku en ensin tajunnu ohjetta oikein. Mut tekemällä oppii :)

http://i196.photobucket.com/albums/aa97 ... IM7361.jpg

Näihin toisiin kokeilin myös ekaa kertaa palmikkoa :)

http://i196.photobucket.com/albums/aa97 ... IM7391.jpg
Matias 5/04
Maiju 7/05
Miikka 1/09
Käsityöblogi
Käyttäjän avatar
catjuska
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » Ke Joulu 31, 2008 10:51

^Onpas ihania! :)

Missä kohdassa jouduit purkamaan? Kaipaisiko ohje tarkennuksia?

Nyt loppuvuodesta en ole jaksanut/ehtinyt keskittyä muutoksiin/korjauksiin ohjeessa, mutta koitan parannella ja tarkentaa ohjetta tarpeen mukaan - jos kerrotte missä menee vikaan. Ja saa mielellään myös ehdottaa miten joku asia pitäisi sanoa. :)
PikkuJuttu ja PikkuPrinsessa 09/07
Kuvia ja juttuja täällä
PikkuJuttu
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja onnelianneli » La Tammi 03, 2009 20:37

Mie kans ekaa kertaa kokeilin Tiuhtiksia ja täytyy sanoa, että tuo peppuosa oli näppärä kun oppi sen tekniikan ( eli ekat oli testikappale ja toinen sujui jo hienosti eikä reikiäkään tullut :lol: ).
Haarakavennuksen koin jotenkin hankalaksi, joten siihen sitten käytin pöpien ohjetta ( joku muuki oli niin tehnyt ) ja siten sitten jatkoin lahkeisiin. Lahkeensuihin vielä tein 5 kerrosta 1o1n resoria ettei käänny. Pituutta tuli kyllä vain sellainen polvipituus.
Tein koossa S ja olin tyytyväinen siihen kokoon.. vastaava koko pöpissä ku oli paljon pienempi, johtunee juuri tuosta näppärästä peppuosan pyöristyksestä :lol:
Olen siis löytänyt kiva oman mallin yhdistelemällä näitä Tiuhtiksia ja pöpiä, kiitos vain mallin kehittäjälle.. nyt näitä tulee miehen huomion mukaan liikaakin ( illalla ku aloittaa niin on jo seuraavana iltana valmis ja käyttäjä vielä masussakin , joten valinnan vaihtoehtoja tulee riittämään ;)

Langan menekki tuossa S- koossa oli siten, että Novitan Huopasen yks kerä riitti kun jatkoin lahkeessa siten, että laitoin erivärisen 5 cm raidan ennen housujen väristä lahjetta, polvipituisiin siis.. elikkä mulla käytännössä meni koko ajan 4 puikoilla kutoessa se yli 100 grammaa.. 150 grammaa lankaa jo riitti. Näin menekkivihjeenä jos joku vielä miettii.

Seuraavaksi samat pöksyt testataan hahtuvasta, koko vielä harkinnassa.
Onko joku tehnyt S- kokoa hahtuvasta ( 2- säikeinen ) puikoilla 4 ? Mikä menekki verrattuna just Huopaseen? Että riittääkö mulla yks n. 150 g kerä :wink:
Mamma -74 kestovaippatukihenkilö ja Rovaniemen kestovaippalainaamon vastaava sekä poju-00, tyttö -03 ja kestoileva Jaakko-poika 02/09 ja 2 karvaista kisua
Käyttäjän avatar
onnelianneli
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Pikku-Tiina » La Tammi 03, 2009 23:10

Neuvoja hahtuvasta kutomiseen tarvittaisiin täälläkin :help:
Yhdet tiuhtikset tein L-kokoisina loftista puikoilla 3,5 ja 4 (löysä käsiala) ja hyvät tuli! Nyt olisi tarkoitus tehdä loftista vyötärö ja lahkeeseen resori, peppuosa hahtuvasta. Sen verran tuossa jo kokeilin että vyötärön tein ja aloitin pari kerrosta hahtuvaa ... näyttäis tulenvan ihan liian leveä.
Mallitilkkuja en tietenkään tehnyt, se täytyy tehdä nyt etten saa suurempaa tuhoa aikaiseksi.
Äkkiseltään ajateltuna joudun vähentämään (neulomaan yhteen) silmukoita sileää aloittaessani. Kysymys kuuluukin, miten tämä kannattaa tehdä?
Pikku-Tiina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Lyam » Su Tammi 04, 2009 05:59

Täältä myös suuret kiitokset ohjeesta! Nyt on valmistunut kahdet L-koon villikset, joista tosin yhdet meni lahjaksi joten niistä mulla ei ole edes kuvaa kun en muistanut ottaa...

Mutta tässä siis raidalliset tiuhtisvillikset L-koossa Patons merinosta neulottuna. Silmukoita vyötäröllä 96 ja puikot 4 ja 4½ (ja suht tiukka käsiala). Oikein sopivat (ja vähän kasvunvaraakin) n. 86cm/12kg käyttäjälle.

Kuva
Klikkaamalla kuva pitäisi saada suuremmaksi.
ihanat pojut 08/07 ja 3/09
Kuva
Kuva
Käyttäjän avatar
Lyam
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Hipsu » Su Tammi 04, 2009 12:33

Hahtuvasta kutomista suunitteleville: Olen merkannut itse eri hahtuvien neule tiheyksiä ylös vihkoon. Samaiseen vihkoon olen viime aikoina yrittänyt laittaa ylös kaikki kutomani villikset, eli mitä lankaa, miten paksuilla puikoilla ja paljonko silmukoita, levennyksiä/kavennuksia mihinkin. Siitä on sitten helppo katsoa, kun seuraavaia suunittelee, että mitä vois korjata, jos on tarvista. Olen ihastunut tekemään kuninauhakujan vyötärölle, nauhojen kanssa en enää jaksa väkertää ja sileää neulon koko pöksyjen osalta. Merinoa en ole vielä kokeillut, langat ovat vasta tulossa... Mulla on suht tiukka käsiala ja tykkään tiiviistä pinnasta, esim. 1-säikeisenä pelsolaisesta hahtuvasta teen 3 puikoilla. Jos joku on kiinostunut mun hahtuva tiheyksistä (siis muistiin panoista) niin yv:llä voi kysellä. Muistissa pitäis olla ainakin: pelson, virolaisen, rintalan ja pirtin valmistamien hahtuvien tiheydet.
Käyttäjän avatar
Hipsu
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Hestia » Pe Tammi 16, 2009 16:00

Myös tulin kiittelemään ohjeesta!

Itse olen tämän tapaista mallia visioinut päässäni, mutta en ole saanut sitä todeksi... :lol: Nyt housuissa on jo lahkeet hyvällä mallilla ja vaikuttaa juuri siltä miltä oletinkin! Pikkuisen tietenkin ohjetta piti päästä soveltamaan, mutta suurkiitos kuitenkin suurimman ajatustyön tekemisestä. Jossain kohdissa ohjetta oli hieman hankalaa sisäistää melkoisen paljon neuloneena - mutta luulisinkin, että noilla ohjeilla kokemattomampikin saa housut aikaiseksi.

Ei muuta ku lisää lankoja hankkimaan.
Hestia
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja sofi » Pe Tammi 16, 2009 20:07

Pikku-Tiina kirjoitti:Neuvoja hahtuvasta kutomiseen tarvittaisiin täälläkin :help:
Yhdet tiuhtikset tein L-kokoisina loftista puikoilla 3,5 ja 4 (löysä käsiala) ja hyvät tuli! Nyt olisi tarkoitus tehdä loftista vyötärö ja lahkeeseen resori, peppuosa hahtuvasta. Sen verran tuossa jo kokeilin että vyötärön tein ja aloitin pari kerrosta hahtuvaa ... näyttäis tulenvan ihan liian leveä.
Mallitilkkuja en tietenkään tehnyt, se täytyy tehdä nyt etten saa suurempaa tuhoa aikaiseksi.
Äkkiseltään ajateltuna joudun vähentämään (neulomaan yhteen) silmukoita sileää aloittaessani. Kysymys kuuluukin, miten tämä kannattaa tehdä?

Taitaa tulla tämä nyt hieman myöhässä, mutta josko joku muu pohtii samaa asiaa...

Juuri sain valmiiksi ekat tiuhtikseni, joissa resoreissa loftia ja patonsia ja peppuosa sekä lahkeet kaksisäikeisestä hahtuvasta. Mä tein välimuodon s- ja m-koista ja tuloksena oli passelit l-kokoiset :wink: Tai ainakin sopivat meidän n. 75 cm ja vajaa 11 kg tytölle, joka täyttää vuoden ens viikolla. Eli mä siis aloitin l-kokona eli 88 silmukalla ja suoran osuuden alussa vähentelin silmukat 76:een neulomalla tasaisin välein kaksi silmukkaa yhteen. Pepun lisäyskierroksia tein vain neljä (otin mallia vanhoista pöksyistä, joissa sama määrä) ja haarakiilassa tein 7 lisäyskierrosta, mikä vaikuttaa ihan sopivalta meidän pöksyihin. Oikein tyytyväinen olen näihin pöksyihin :)

Ai niin ja puikkokokona mulla oli samat 4 ja 4,5 kuin ohjeessakin.
sofi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Pikku-Tiina » Pe Tammi 16, 2009 20:50

Minä ratkaisin asian jatkamalla yksisäikeisellä hahtuvalla ja tekemällä paaljoon extrakerroksia peppuun ja kymmenkunta lisäystä haaraan...
Aloin nyt tekemään lahkeita loftista...
Kieli poskessa tässä mennään ja kokeillaan mitä aikaiseksi saadaan! :whistle:
Pikku-Tiina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Tiuhtis-villikset / ohje

ViestiKirjoittaja emppuliina » Ma Helmi 09, 2009 11:45

Oioioi mitkä villikset..
Olen jonkinverran kutonut, mutta en ikinä ole tajunnut langankiertoja ym. ohjeiden "salakieltä". Tein elämäni ensimmäiset villikset Tiuhtis-ohjeella ja niistä tuli SUPER IHANAT. Käytin Reggae Ombre lankaa. Vähensin silmukoita, jotta sain M-kokoisen mallitilkun ohjeen mukaiseksi. Housuista tuli juuri sopivan kokoiset 8,5 kiloiselle, 68 cm pitkälle tytölle. Seuraavat langat on jo tilattu ja ne teen juuri ohjeen mukaisilla silmukkamäärillä, jotta saan hieman suuremmat pökät. SUURKIITOS mainiosta mallista ja erittäin selkeistä ohjeista.
emppuliina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja nohanna » Su Helmi 15, 2009 15:27

Tääkin tuli kiittelemään aivan ihanasta ohjeesta! :)

Käytin lankana sateenkaari värjättyä Lennun Pajan hahtuvaa, joka oli yksisäikeistä mutta ainakin yhtä paksua ku pirtin kehräämön kaksisäikeinen.. Puikot vissiin kokoa 6 ja 5 tai jtn..mie kun en osaa säilyttää niitä omissa pusseissaan niin ei tiiä :roll: Tein suurinpiirtein s-koon mukaan, josta otin vielä 4 silmukkaa vähemmäksi ja tuli just sopivat pöksyt meän kymmenkiloselle ja 76cm pitkälle poikaselle :P Ihana selkeä ohje, jonka avulla tämäkin nakkisormi sai aikaseksi sopivat ja suloset villikset ilman hermojen menetystä.. nyt vain tekemään uusia ja toivottavasti vähän pienempiä tulevalle pikkukakkoselle :)
mie -85, mies -85 ja kestopeppupojat 11/07 ja 05/09
nohanna
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Hipsu » Pe Helmi 20, 2009 20:26

Muuten hyvä ohje, mutta meidän tuhti reitiselle jää lantiosta/reisistä aika naftiksi, vaikka tein lisäyksiäkin reisiin. Muuntelin sitten ohjetta sen verran että tein muutaman kerroksen pelkillä haarasilmukoilla, ennen niiden yhdistämistä. Poimin niiden reunasta lahkeisiin lisää silmukoita ja istuu huomattavasti paremmin. Blogista löytyy kuvia, patons harvestista huonoiten istuvat. Vaaleanpunaiset hahtuvat parhaat.
Minä74, mies71 ja tytöt 9/05 ja 5/07
Käyttäjän avatar
Hipsu
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Tahra » To Helmi 26, 2009 15:26

Neljät pöksyttuli väsättyä tällä ohjeella, kun vähän innostuin... Lankoina Loftia ja Noro Kureyonia. Saas nähdä, miten toimivat nuo lyhytlahkeiset käytössä, kun sinne asti joskus kesällä päästään...
Tahra
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Peppulevennysosioon kaivataan apua

ViestiKirjoittaja smyyki » Ke Maalis 11, 2009 13:21

Alku meni hienosti, nyt ei tajua noita peppukorotuksia. Aatami-Aloittelija kaipaa kipeästi rautalankaista apua:

>>>>Neulo 3krs sileää.

Siis, 1 krs oikein, 1 nurin ja jälleen 1 krs oikein, eikös vain? Jolloin ensimmäisn "erikoiskerroksen" kohdalla olisi lähdössä nurja krs?

>>>>>Lanka kiertää silmukan juuren. ********* Jatka neuloen nurjaa...

Käännetäänkö tässä välissä (*********) ?

Anteeksi tyhmät kyssärit - viimeksi neulonut 15 v sitten. Muuten ihanan selkeet ohjeet on linkkeineen kaikkineen. Ainoa ohje,jonka mukaan uskalsin aloittaa.
Viimeksi muokannut smyyki päivämäärä Ma Maalis 16, 2009 13:38, muokattu yhteensä 1 kerran
06/2008 kestopeppuilijan äityli
smyyki
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Peppulevennysosioon kaivataan apua

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » Ke Maalis 11, 2009 13:43

Housut neulotaan kokonaan pyörönä, eli:
Neulo 3krs sileää tarkoittaa: neulo kolme kerrosta ympäri oikein

Mä luulen että tää vastaus avaa noi sun kaikki kysymykset. Eli nurjaa neulotaan vain aina yksi kerros niiden silmukkamerkkien välissä, siis niin että neule pysyy sileänä neuleena. Eli ei-pyörönä neulotaan: keskikohdasta siihen silmukkamerkkiin (oikeaa), takaisin merkistä toisen puolen merkkiin (nurjaa) ja sitten jatketaankin taas pyörönä. :D
PikkuJuttu ja PikkuPrinsessa 09/07
Kuvia ja juttuja täällä
PikkuJuttu
Taapero
Taapero

EdellinenSeuraava

Paluu TSI-villavaippahousut