Vastailen tähän viestiin kerralla useampaan kysymykseen, näköjään jäänyt kommentoimatta.
larsson kirjoitti:Nyt on lopulta uudet Tiuhtikset vähän paksureitiselle paremmaksi muokatulla ohjeella valmiit, pesty ja kuvattu (täähän kesti). Kuva löytyy blogista (www hanikka), saa kommentoida

Tuo muokkaus paksureitiselle kuulostaa varsin hyvältä! Mulla tuli ihan saatumalta tehtyä myös tällaiset.

Eli tiivistän tänne ketjuun ohjeen lisäykseksi (toivottavasti sopii, larsson):
Haarakiilasta voi tehdä vähän leveämmän, mutta päätellä siitä vain ohjeen mukaiset silmukat. Loput silmukat kavennetaan pikkuhiljaa lahkeissa, polviin mennessä.
Ja itse asiassa olen myös miettinyt noita polven lisäyksiä, eli varsinkin konttaavalla lapsella voisi toimia hyvin. (Eli lyhennettyjä kerroksia polven kohdalla muutama, jolloin polven kohdalle tulee pieni pussitus)
Ruusa-Juulia kirjoitti:Ihanan näköisiä housuja! Osaisiko joku neuvoa, että jos nuo tekee esim. Trelisken luomumerinosta tai Jaegerista niin paljonko noita silmukoita pitäisi muuttaa? Tekisin nb-kokoiset. Tai ainakin suunnilleen, sehän ei haittaa jos tulee vähän isot, mutta en liian pieniä haluaisi...
Lis. Vai auttaako se jos ottaa käyttöön pienemmät puikot? *raapii päätä*
Muoks. Päädyinkin tilaamaan Nimbusta jonka kanssa tuskin tarvii mitään muutella

-Tämä ohje kuulostaa ja näyttää todella kivalta, mutta kieltämättä hieman vaikealta. Ehkä se ei sitä kuitenkaan ole kunhan alkaa neulomaan...
Miten onnistui, Ruusa-Juulia?

Eli jos langan paksuus kovasti poikkeaa ohjeen langasta, suosittelen lämpiästi mallitilkkua. Se on tylsä tehdä, mutta tylsä se on neuloa housut ja todeta että "eikun uusiks"... Mutta puikkojen paksuuden pitää olla sopiva langan paksuuteen, ohjeen puikkoehdotus on juuri ohjeen langalle. Tiheys on ilmoitettu, koska käsialat vaihtelee, mutta niin suurta merkitystä sillä ei ole kuin jossain hienommissa neuleissa.
Elodia kirjoitti: Ai niin, mulla oli vähän ongelmia tossa haarakiilavaiheessa. Kun ohjeessa neuvottiin siirtämään silmukkamerkkejä keskitakaa ja keskiedestä sivummalle, käsitin sen tarkoittavan kohti sivua, eli kauemmas keskitakaa ja keskiedestä...? Mut silleen ei silmukoita jääny lahkeita varten tarpeeksi, joten siirsin silmukkamerkkejä lähemmäs keskitakakohtaa ja keskietukohtaa. Sillä tavalla sain silmukoita jäämään 38. Toisella tavalla oli vaan 34 silmukkaa. Enkö vaan osannut lukea ohjetta?
Äh, mitähän tossa oikein pitäisi lukea? Siitä on jo niin kauan kun ohjeen kirjoitin.

Siis kun musta tuntuu että mä siirrän yhden silmukan haarakiilan molemmin puolin lahkeisiin, ihan kuten sinäkin olit tehnyt!
Miten te muut olette tehneet? Pitäisikö mun muuttaa tuo lause?
Ellu76 kirjoitti:Mulla ois tuossa muutama kerä
Sublime Organic Merino Wool -lankaa ja hirveesti himottais kutoa yhdet Tiuhtikset L-koossa (9,7 kg ja 77 cm taapero). Langan paksuus on 105m/50g eli on ilmeisesti ohuempaa kuin Loft? Eli ilmeisesti kannattais kutoa ennemmin
tällä pikkujutun ohje muunnelmalla. Mulla on sellanen suht napakka käsiala... ei siis mitenkään löysä.
Mallitilkunkin tietysti vois neuloa, mutta kun ihminen on laiska

Meidän taapero on aika lailla saman kokoinen ja housut on edelleen sopivat. Lankakin on aika lähelle saman paksuinen. Eli mäkin varmaan laiskottelisin ja jättäisin mallitilkun tekemättä.

Olen hipeltänyt tuota lankaa kaupassa, ja se on niiin ihanaa.