vko 36 | Tiistai 7.9.2010.

Tiuhtis-villikset / ohje

Keskustelunvaihtoa innokkaiden puikkojenheiluttajien välillä

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » Ke Loka 29, 2008 20:20

Elsa08 kirjoitti:Hei auttakee tumpeloa, eli kun menen puikkoja ostamaan, niin mitä ostan? Meinasin ostaa pyöröt ja sukkapuikot, kummat olis sitten kokoa 4 ja kummat 4,5?

Saatat tarvita molemmista molemmat. Eli pienemmällä puikkokoolla neulotaan vyötärön resori sekä mahdolliset lahjeresorit. Myös helmineule lahkeissa tulee siistimmäksi ohuemmilla puikoilla, mutta siihen tarvitsetkin sukkapuikot. Jos sileää on sekä housuosassa että lahkeissa, niin paksumpia puikkoja tarvitaan sekä pyörö että sukkapuikot.

Jos haluat minimoida puikkojen hankinnan, teet vyötäröresorin 4mm sukkapuikoilla (onnistuu, koska resori vetää kasaan sen verran että silmukat mahtuu puikoille), housuosan 4,5mm pyöröllä (40cm) ja lahkeet kokonaan resoria (niillä 4mm sukkapuikoilla).

40cm pyöröt on käteviä myös pipojen teossa, eli ei ole pelkästään villahousupuikot. :)
PikkuJuttu ja PikkuPrinsessa 09/07
Kuvia ja juttuja täällä
PikkuJuttu
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » Ke Loka 29, 2008 20:28

Linac kirjoitti:Tätäkin mallia olen yrittänyt neuloa ja muuten ihan ok menee, mutta vaikka mitä tekisin niin sivuun jää reikiä. Rei'ät tulevat sille puolelle jossa korotuskerros päättyy nurjalle. Voisiko joku ihan rautalangasta vääntää kuinka tuon voisi välttää? Netistäkin olen yrittänyt etsiä ratkaisua pulmaan muttei löydy...

Tuohon tosiaan jää tosi helposti reikiä, mutta siihen on kyllä keinot olemassa. Eli kun tulet siihen kohtaan missä nurjalla puolella olet silmukan kiertänyt, poimit puikolle sekä silmukan että lenkin
silmukan juurelta. Nitkuta puikoilla silmukat saman kokoisiksi. Jos reikä vielä jää, poimi seuraavalla kerroksella löysää pois kuin "valesilmukan" (ei ole mikään oikea termi, en nyt keksi miksi tuota kutsuisin) ja neulo se yhteen toisen silmukan kanssa. Pieni reikä ei sivussa haittaa, mutta isot reijät on kieltämättä ikävän näköisiä.

Jos ei tämä auta niin älähdä lisää, koitetaan miettiä ratkaisu! :)
Kuvia ja juttuja täällä
PikkuJuttu
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Elsa08 » Ke Loka 29, 2008 22:39

PikkuJuttu sydämelliset kiitokset kun väänsit rautalangasta! <3 <3 Onnistuin jo ostamaan vääränkokoiset ja vääränlaiset puikot x 2 (kun katsoin vain Loftin vyötteestä että 6-7 mm, ihmettelin kyllä hieman että onpas paksut... ja ostin sitten ne PITEMMÄT pyöröt ja - kröhöm - suorat puikot) ja hävettää mennä vaihtamaan. Mutta kaipa menen kuitenkin, kun en tiedä teenkö noilla koskaan mitään ja rahahan ei kasva puussa. Kiitos vielä ohjeistuksesta!
Pienen tytön yritteliäs kotiäiti
humanisti
idealisti
pasifisti
feministi
vinoristi kuka pisti?
Käyttäjän avatar
Elsa08
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » Ke Loka 29, 2008 23:54

^ :) Kannattaa varmaan mennä vaihtamaan. Se puikkosuositus on vaatetusneuleelle/asusteelle, villahousut on vähän tiiviimmät.
Kuvia ja juttuja täällä
PikkuJuttu
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja larsson » Su Marras 09, 2008 17:35

Nyt on lopulta uudet Tiuhtikset vähän paksureitiselle paremmaksi muokatulla ohjeella valmiit, pesty ja kuvattu (täähän kesti). Kuva löytyy blogista (www hanikka), saa kommentoida :)
Kuva
Käyttäjän avatar
larsson
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Sanpe » Pe Marras 21, 2008 09:43

Kiitos kivasta ja ihanan selkeästä ohjeesta. Minä neuloin tämmöiset. Koko on S.
Sanpe
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Ruusa-Juulia » Ke Marras 26, 2008 18:51

Ihanan näköisiä housuja! Osaisiko joku neuvoa, että jos nuo tekee esim. Trelisken luomumerinosta tai Jaegerista niin paljonko noita silmukoita pitäisi muuttaa? Tekisin nb-kokoiset. Tai ainakin suunnilleen, sehän ei haittaa jos tulee vähän isot, mutta en liian pieniä haluaisi...

Hahtuvaa ei kotona ole ja noita ohuempia lankoja löytyisi kyllä...

Lis. Vai auttaako se jos ottaa käyttöön pienemmät puikot? *raapii päätä*

Muoks. Päädyinkin tilaamaan Nimbusta jonka kanssa tuskin tarvii mitään muutella :)

-Tämä ohje kuulostaa ja näyttää todella kivalta, mutta kieltämättä hieman vaikealta. Ehkä se ei sitä kuitenkaan ole kunhan alkaa neulomaan...
Pikkupoika s.7/06, (ent.täyskestoilija) sekä kestopeppuvauva s.5/09. Perheessä myös mies ja nelijalkaisia kavereita.
Ruusa-Juulia
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja jokeri » Su Joulu 14, 2008 23:48

Moi! Olen saanut ystävältäni positiivista palautetta tiuhtis pöksyistä ja ajattelin itsekin alkaa heiluttamaan puikkoja. Ohjeissa käsketään käyttämään 4mm puikkoja ja sileään osuuteen vaihtamaan isommat puikot eli minkä kokoiset?

Ajattelin tehdä villikset hahtuvasta kun sitä kotoa löytyy kolmeakin eri väriä (ruskeaa, valkeaa ja vihreää). Voinko yhdistellä näitä lankoja keskenään vai värjäytyykö lanka pesussa toisen väriseksi?
jokeri
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja jokeri » Ma Joulu 15, 2008 10:48

Puikko koon selvitinkin jo kunhan viitsiin lukea ohjetta tarkemmin. :o
jokeri
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Elodia » Ti Joulu 16, 2008 13:29

Minä neuloin Tiuhtikset koossa M. Valitettavasti ne tuntuu hiukan liian pieniltä mun seitsemää kiloa lähentelevälle tytsylle. Myös lahkeet jäi turhan lyhyiksi, mutta se on ihan oma moka, kun mulla ei ollut saman väristä lankaa kun 2 kerää ja sen puitteissa menin. No, seuraavaksi teen L-kokoiset ja laitan niihin useampaa väriä :).

Tosi kiva ohje tämä!

Mulla jäi myös niitä reikiä sinne lisäyskerroksien kohdalle, mutta loppulangalla pujottelin ne umpeen. Pitääpä koittaa tuota PikkuJutun neuvomaa kikkaa seuraavissa.

Muoks. Ai niin, mulla oli vähän ongelmia tossa haarakiilavaiheessa. Kun ohjeessa neuvottiin siirtämään silmukkamerkkejä keskitakaa ja keskiedestä sivummalle, käsitin sen tarkoittavan kohti sivua, eli kauemmas keskitakaa ja keskiedestä...? Mut silleen ei silmukoita jääny lahkeita varten tarpeeksi, joten siirsin silmukkamerkkejä lähemmäs keskitakakohtaa ja keskietukohtaa. Sillä tavalla sain silmukoita jäämään 38. Toisella tavalla oli vaan 34 silmukkaa. Enkö vaan osannut lukea ohjetta?
Elodia
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Ellu76 » Ke Joulu 17, 2008 14:20

Mulla ois tuossa muutama kerä Sublime Organic Merino Wool -lankaa ja hirveesti himottais kutoa yhdet Tiuhtikset L-koossa (9,7 kg ja 77 cm taapero). Langan paksuus on 105m/50g eli on ilmeisesti ohuempaa kuin Loft? Eli ilmeisesti kannattais kutoa ennemmin tällä pikkujutun ohje muunnelmalla. Mulla on sellanen suht napakka käsiala... ei siis mitenkään löysä.

Mallitilkunkin tietysti vois neuloa, mutta kun ihminen on laiska :D
-------------------------------------------------------

Tytär 3/07 tätänykyä täyskestoilee
Ellu76
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja PikkuJuttu » Ke Joulu 17, 2008 21:21

Vastailen tähän viestiin kerralla useampaan kysymykseen, näköjään jäänyt kommentoimatta. :oops:

larsson kirjoitti:Nyt on lopulta uudet Tiuhtikset vähän paksureitiselle paremmaksi muokatulla ohjeella valmiit, pesty ja kuvattu (täähän kesti). Kuva löytyy blogista (www hanikka), saa kommentoida :)

Tuo muokkaus paksureitiselle kuulostaa varsin hyvältä! Mulla tuli ihan saatumalta tehtyä myös tällaiset. :) Eli tiivistän tänne ketjuun ohjeen lisäykseksi (toivottavasti sopii, larsson):
Haarakiilasta voi tehdä vähän leveämmän, mutta päätellä siitä vain ohjeen mukaiset silmukat. Loput silmukat kavennetaan pikkuhiljaa lahkeissa, polviin mennessä.

Ja itse asiassa olen myös miettinyt noita polven lisäyksiä, eli varsinkin konttaavalla lapsella voisi toimia hyvin. (Eli lyhennettyjä kerroksia polven kohdalla muutama, jolloin polven kohdalle tulee pieni pussitus)

Ruusa-Juulia kirjoitti:Ihanan näköisiä housuja! Osaisiko joku neuvoa, että jos nuo tekee esim. Trelisken luomumerinosta tai Jaegerista niin paljonko noita silmukoita pitäisi muuttaa? Tekisin nb-kokoiset. Tai ainakin suunnilleen, sehän ei haittaa jos tulee vähän isot, mutta en liian pieniä haluaisi...

Lis. Vai auttaako se jos ottaa käyttöön pienemmät puikot? *raapii päätä*

Muoks. Päädyinkin tilaamaan Nimbusta jonka kanssa tuskin tarvii mitään muutella :)

-Tämä ohje kuulostaa ja näyttää todella kivalta, mutta kieltämättä hieman vaikealta. Ehkä se ei sitä kuitenkaan ole kunhan alkaa neulomaan...

Miten onnistui, Ruusa-Juulia? :)
Eli jos langan paksuus kovasti poikkeaa ohjeen langasta, suosittelen lämpiästi mallitilkkua. Se on tylsä tehdä, mutta tylsä se on neuloa housut ja todeta että "eikun uusiks"... Mutta puikkojen paksuuden pitää olla sopiva langan paksuuteen, ohjeen puikkoehdotus on juuri ohjeen langalle. Tiheys on ilmoitettu, koska käsialat vaihtelee, mutta niin suurta merkitystä sillä ei ole kuin jossain hienommissa neuleissa.

Elodia kirjoitti: Ai niin, mulla oli vähän ongelmia tossa haarakiilavaiheessa. Kun ohjeessa neuvottiin siirtämään silmukkamerkkejä keskitakaa ja keskiedestä sivummalle, käsitin sen tarkoittavan kohti sivua, eli kauemmas keskitakaa ja keskiedestä...? Mut silleen ei silmukoita jääny lahkeita varten tarpeeksi, joten siirsin silmukkamerkkejä lähemmäs keskitakakohtaa ja keskietukohtaa. Sillä tavalla sain silmukoita jäämään 38. Toisella tavalla oli vaan 34 silmukkaa. Enkö vaan osannut lukea ohjetta?

Äh, mitähän tossa oikein pitäisi lukea? Siitä on jo niin kauan kun ohjeen kirjoitin. :? Siis kun musta tuntuu että mä siirrän yhden silmukan haarakiilan molemmin puolin lahkeisiin, ihan kuten sinäkin olit tehnyt!
Miten te muut olette tehneet? Pitäisikö mun muuttaa tuo lause?

Ellu76 kirjoitti:Mulla ois tuossa muutama kerä Sublime Organic Merino Wool -lankaa ja hirveesti himottais kutoa yhdet Tiuhtikset L-koossa (9,7 kg ja 77 cm taapero). Langan paksuus on 105m/50g eli on ilmeisesti ohuempaa kuin Loft? Eli ilmeisesti kannattais kutoa ennemmin tällä pikkujutun ohje muunnelmalla. Mulla on sellanen suht napakka käsiala... ei siis mitenkään löysä.

Mallitilkunkin tietysti vois neuloa, mutta kun ihminen on laiska :D

Meidän taapero on aika lailla saman kokoinen ja housut on edelleen sopivat. Lankakin on aika lähelle saman paksuinen. Eli mäkin varmaan laiskottelisin ja jättäisin mallitilkun tekemättä. :D Olen hipeltänyt tuota lankaa kaupassa, ja se on niiin ihanaa.
Kuvia ja juttuja täällä
PikkuJuttu
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Ellu76 » To Joulu 18, 2008 12:48

PikkuJuttu kirjoitti:Meidän taapero on aika lailla saman kokoinen ja housut on edelleen sopivat. Lankakin on aika lähelle saman paksuinen. Eli mäkin varmaan laiskottelisin ja jättäisin mallitilkun tekemättä. :D Olen hipeltänyt tuota lankaa kaupassa, ja se on niiin ihanaa.

Joo olin laiska ja resori on jo kudottu...hiukkasen jännittää miten 4 kerää riittää pitkälahkeisiin...sen verta tyyristä tuo Sublime ettei ihan hirveesti hirvennyt ostaa ylimäärästä. No onpahan ainakin pehmeetä...ajattelin vielä kokeilla tämän merinon meidän kutiavalla neidillä :) Pidetään sitten välihousuna, jos ei toimi vaippakäytössä ...

Muoks....Kudottuani hieman tuota sileää neulettä päätin lisätä housuosaan silmukoita sivuille kuten Pöpien ohjeessa ...eli lopullinen silmukka määrä on sitten 116. Mun käsiala on selkeesti suht napakka eli leveydessä 10 cm = 24 silmukkaa 4 puikoilla. Tietty vois valita isommat puikot, mutta tuo suht silee pinta hieman viehättää mua...ovatpahan ainakin pitävät :)

Ellu76
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja iikku-kiikku » Pe Joulu 26, 2008 10:56

Minäkin sain neulottua elämäni ensimmäiset tiuhtikset! Lankana oli Novitan Huopanen, tummanruskea ja resorit poltetun oranssin väriset. Mieheni, joka ei yleensä paljon kommentoi töitäni, otti ne käteensä ja totesi:"Nämä pistelee. Ei näitä voi pikkuvauvalle laittaa!" Meinasin pyörtyä järkytyksestä! Koko oli NB. No, mun piti lähteä kaupoille, ja hain kerän Nimbusta ja Loftia toisen, ja ei kun alusta... Lähinnähän tämä naurattaa, ei tarviikaan tuhota niitä noin kymmentä Huopanen-kerää, kun ne on liian karkeita! :D Saa rauhassa ostella ihania merinovilloja... :) Käyttäjä syntyy vasta vapun tienoilla, joten kiirettä ei ole.

Muuten siitä ohjeesta: Se oli todella selkeä ja hyvin tehty! kiitos siitä! Ihanaa että joku ystävällinen ihminen jakaa tuolla lailla tietotaitoaan!
Lisäisin siihen yhden lauseen siihen kohtaan, jossa alkavat ne pyllyn lisäyskerrokset, jotain tyyliin että : Neulo 3 krs sileää. Nyt alkavat pepun lyhennetyt kerrokset. Neulo sileää 16-17-... Nimittäin kuin luin ohjeen, en ensin tajunnut mistä on kysymys, kun ko. kohta tuli. Toki se voi (Huom. voi) olla kiinni myös minun ymmärryskyvystäni... :lol: Mutta kiitos ohjeen tekijälle!
iikku-kiikku
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Ellu76 » Su Joulu 28, 2008 13:40

iikku-kiikku kirjoitti:Minäkin sain neulottua elämäni ensimmäiset tiuhtikset! Lankana oli Novitan Huopanen, tummanruskea ja resorit poltetun oranssin väriset. Mieheni, joka ei yleensä paljon kommentoi töitäni, otti ne käteensä ja totesi:"Nämä pistelee. Ei näitä voi pikkuvauvalle laittaa!" Meinasin pyörtyä järkytyksestä! Koko oli NB. No, mun piti lähteä kaupoille, ja hain kerän Nimbusta ja Loftia toisen, ja ei kun alusta... Lähinnähän tämä naurattaa, ei tarviikaan tuhota niitä noin kymmentä Huopanen-kerää, kun ne on liian karkeita! :D Saa rauhassa ostella ihania merinovilloja... :) Käyttäjä syntyy vasta vapun tienoilla, joten kiirettä ei ole.

Huopanen on tosiaan aika karheaa, mulla kävi heikosti siitä kudottujen pöksyjen kanssa :roll: Ne tosiaan kutitti...

Mun " Tiuhtikset" on nyt valmiit ja tälläset nnistä nyt tuli :)

Ellu76
Oppipoika
Oppipoika

EdellinenSeuraava

Paluu TSI-villavaippahousut